Субота, 27.04.2024, 19:24
Вітаю Вас Гість | RSS

Відділ освіти виконавчого комітету Роменської міської ради

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 8
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Положення про психологічну службу системи освіти України

                  МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ

                             Н А К А З
 
 N 127 від 03.05.99                   Зареєстровано в Міністерстві
     м.Київ                           юстиції України
                                      30 грудня 1999 р.
 vd990503 vn127                       за N 922/4215

 
           Про затвердження Положення про психологічну
                  службу системи освіти України
  
           ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН
             N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
 
     На виконання  статей  21,  22  Закону  України  "Про  освіту"
( 1060-12  ),  з метою організації діяльності психологічної служби
та соціально-педагогічного    патронажу    у    системі     освіти
Н А К А З У Ю:
 
     1. Затвердити   Положення  про  психологічну  службу  системи
освіти України (додається).
     2. Міністерству    освіти    Автономної    Республіки   Крим,
управлінням освіти обласних,  Київської і Севастопольської міських
державних адміністрацій   -  забезпечувати  управління  діяльністю
обласних,  районних  (міських)  центрів  практичної  психології  і
соціальної роботи (постійно).
     3. Українському    науково-методичному    центру   практичної
психології і  соціальної  роботи  (Цушко   І.І.)   -   здійснювати
науково-методичне  забезпечення  діяльності  психологічної  служби
системи освіти, забезпечувати дотримання державних вимог до змісту
її  діяльності,  форм  і  методів  роботи  практичних психологів і
соціальних педагогів (постійно).
     4. Вважати Положення про психологічну службу в системі освіти
України,  затверджене  наказом  Міністерства  освіти  України  від
01.07.93 N 230 ( z0101-93 ) і зареєстроване в Міністерстві юстиції
України 26.07.93 за N 101, таким, що втратило чинність.
     5. Контроль  за  виконанням даного наказу покласти на Першого
заступника міністра Андрущенка В.П.

  Міністр                                                В.О.Зайчук

 
                                                Затверджено
                                                Наказ Міністерства
                                                освіти України
                                                03.05.99 N 127

                                       Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      30 грудня 1999 р.
                                      за N 922/4215

 

                   Положення  про   психологічну
                  службу системи освіти України

                       1. Загальні положення
 
     1.1. Психологічна служба (далі - служба) в структурі освіти є
складовою   частиною   державної   системи   охорони  фізичного  і
психічного  здоров'я  молодих  громадян  України  і  діє  з  метою
виявлення і створення оптимальних соціально-психологічних умов для
розвитку особистості.
     1.2. Служба  забезпечує  своєчасне  і  систематичне  вивчення
психофізичного розвитку дитини,  мотивів її поведінки і діяльності
з урахуванням  вікових,  інтелектуальних,  фізичних,  статевих  та
інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку
та самовиховання,  сприяє виконанню освітніх  і  виховних  завдань
навчальних закладів.
     1.3. Психологічна   служба   у   своїй  діяльності  керується
Конституцією України  (  254к/96-вр  ),  Декларацією  прав  людини
(  995_015  ),  Конвенцією  про права дитини ( 995_021 ), Законами
України  "Про  освіту"  ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту"
(  651-14  ),  чинним  законодавством  України  та цим Положенням.
(  Пункт  1.3  із  змінами,  внесеними  згідно з Наказом МОН N 439
( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     1.4. Діяльність   служби    в    системі    освіти    України
забезпечується  практичними  психологами (соціальними педагогами),
які мають вищу спеціальну освіту.  За  своїм  статусом  працівники
служби  належать  до  педагогічних  працівників  і,  відповідно до
чинного законодавства,  користуються всіма правами  і  гарантіями,
передбаченими для них.
     1.5. Психологічна служба тісно співпрацює з органами  охорони
здоров'я,  соціального захисту,  сім'ї й молоді, внутрішніх справ,
іншими зацікавленими відомствами,  а також  -  із  громадськими  і
благодійними організаціями.
     1.6. Це Положення регламентує загальну структуру  та  функції
психологічної служби в системі освіти України в цілому і є основою
для діяльності наявної мережі служби управлінь та відділів  освіти
державних адміністрацій.
     1.7.  Посади  практичних  психологів  (соціальних  педагогів)
уводяться в штати дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних
закладів  системи  загальної  середньої  освіти за умови наявності
спеціалістів з фаховою освітою в межах коштів, передбачених єдиним
кошторисом витрат, згідно з Типовими штатними нормативами закладів
та  установ  освіти.  (  Пункт  1.7  в  редакції  Наказу МОН N 439
( z0570-01 ) від 07.06.2001 )

                        2. Основні завдання

      2.1. Завдання психологічної  служби  системи  освіти  України
полягають:
     у сприянні  повноцінному  особистісному  й   інтелектуальному
розвитку  дітей  на  кожному віковому етапі,  у створенні умов для
формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
     у забезпеченні  індивідуального  підходу  до кожної дитини на
основі її психолого-педагогічного вивчення;
     у профілактиці  і  корекції  відхилень  в  інтелектуальному і
особистісному розвитку дитини.
     2.2. Основними видами діяльності психологічної служби є:
     діагностика -  психологічне  обстеження  дітей  і  підлітків,
їхніх груп та колективів, моніторинг змісту і умов індивідуального
розвитку  дітей  та  учнівської  молоді,  визначення  причин,   що
ускладнюють їх розвиток та навчання;
     корекція - здійснення психолого-медико-педагогічних заходів з
метою усунення  відхилень  у  психофізичному  та   індивідуальному
розвитку і поведінці,  схильності до залежностей та правопорушень,
подолання різних форм девіантної поведінки,  формування  соціально
корисної життєвої перспективи;
     реабілітація - надання психолого-педагогічної допомоги дітям,
підліткам,   молоді,   які   перебувають   у   кризовій   ситуації
(постраждали  від  соціальних,  техногенних,  природних катастроф,
перенесли тяжкі хвороби,  стреси,  переселення, зазнали насильства
тощо), з метою адаптації до умов навчання і життєдіяльності;
     профілактика -    своєчасне    попередження    відхилень    у
психофізичному розвитку      та      становленні      особистості,
міжособистісних  стосунках,  запобігання  конфліктним  ситуаціям у
навчально-виховному процесі тощо;
     прогностика -  розробка,  апробація  і  застосування  моделей
поведінки  групи  та  особистості  у  різних умовах,  проектування
змісту і напрямків індивідуального розвитку дитини та складання на
цій  основі  життєвих планів,  визначення тенденцій розвитку груп,
міжгрупових взаємин та освітньої ситуації у регіоні.
     2.3. Психологічна служба системи освіти України функціонує на
трьох рівнях:
     науковому, на якому вивчає закономірності психічного розвитку
і формування особистості дитини з метою розробки методів і методик
професійного  застосування  психологічних  знань в умовах сучасної
школи;
     прикладному, на    якому    здійснює   соціально-психологічне
забезпечення процесу  навчання  і  виховання,  включаючи  розробку
навчальних   програм,   підручників,   професійну   підготовку   і
підвищення кваліфікації фахівців;
     практичному, на    якому   забезпечує   безпосередню   роботу
психологів, соціальних педагогів у навчальних закладах.
     2.4. Діяльність  психологічної  служби  включає  такі головні
напрямки:
     консультативно-методична допомога        всім       учасникам
навчально-виховного процесу з питань навчання та виховання дітей і
підлітків,  допомога  органам  державного  управління у плануванні
освітньої діяльності;
     просвітницько-пропагандистська робота       з      підвищення
психологічної культури в навчальних закладах та сім'ї;
     превентивне виховання  (через  засоби  масової інформації,  в
ході вивчення шкільних предметів в рамках навчальних  програм  або
як  окремий предмет),  метою якого є формування в учнів орієнтації
на  здоровий  спосіб  життя   та   захист   психічного   здоров'я,
профілактика  алкоголізму,  наркоманії,  СНІДу і злочинності серед
неповнолітніх.

          3. Структура та управління психологічною службою

      3.1. Психологічна служба в системі освіти України складається
з трьох основних ланок:
     Українського науково-методичного центру практичної психології
і соціальної роботи;
     обласних, районних (міських) центрів практичної психології  і
соціальної  роботи  або  методистів  методичних кабінетів районних
(міських)   відділів  освіти,  які  відповідають  за  психологічну
службу;  (  Абзац третій пункту 3.1 із змінами, внесеними згідно з
Наказом МОН N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     практичних психологів,  соціальних педагогів,  які працюють у
навчальних закладах.
     3.2. Науково-методичне  керівництво   психологічною   службою
системи   освіти  здійснює  Український  науково-методичний  центр
практичної  психології  і  соціальної  роботи,  який   створюється
Міністерством  освіти  України  та  АПН  України і діє на підставі
Статуту.
     3.3. Обласні центри практичної психології і соціальної роботи
створюються   Міністерством  освіти  Автономної  Республіки  Крим,
управліннями освіти обласних, Київської і Севастопольської міських
державних адміністрацій і методично підпорядковуються Українському
науково-методичному  центру  практичної  психології  і  соціальної
роботи.
     Центри можуть   функціонувати   як   структурні    підрозділи
закладів  післядипломної  освіти  або  як  юридичні особи. ( Абзац
другий пункту 3.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439
( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     3.4. Районні  (міські)   центри   практичної   психології   і
соціальної   роботи  створюються  районними  (міськими)  відділами
освіти і методично підпорядковуються обласним центрам.
     Центри можуть    функціонувати   як   структурні   підрозділи
методичних кабінетів або як юридичні особи.
     3.5. Районні  і  міські  центри  створюються  при наявності у
навчальних закладах освіти району (міста) від  20  тис.  і  більше
дітей віком до 18 років.
     Якщо  чисельність дітей, які відвідують дошкільні заклади або
навчаються в загальноосвітніх та інших навчальних закладах системи
загальної   середньої   освіти   району   (міста),   менша,  то  у
відповідному методичному кабінеті вводиться посада методиста, який
відповідає  за  психологічну  службу. (  Абзац другий пункту 3.5 в
редакції Наказу МОН N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     Відділи освіти  таких  районів  на  паритетних засадах можуть
створювати міжрайонні центри практичної  психології  і  соціальної
роботи.
     3.6. Атестація практичних психологів  (соціальних  педагогів)
проводиться  атестаційними комісіями,  що створюються при районних
(міських)  центрах  та  методичних  кабінетах,  для   встановлення
(підтвердження)  їх  кваліфікаційних категорій згідно з Положенням
про  атестацію  педагогічних  працівників,  затвердженим   наказом
Міністерства освіти  України  від  20.08.93  N  310 ( z0176-93 ) і
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02.12.93 за N 176.
     3.7. Обласним,  районним  (міським)  центрам  в установленому
порядку  затверджується  штатний  розпис  згідно   з   нормативами
чисельності практичних психологів (соціальних педагогів).
     3.8. Обласні,  районні  (міські)   центри   здійснюють   свою
діяльність  відповідно  до  Положення  або  Статуту,  якщо  вони є
юридичними особами.

                        4. Зміст діяльності
 
     4.1. Український    науково-методичний    центр    практичної
психології   і   соціальної   роботи   є   головною   організацією
психологічної  служби  системи  освіти   України.   Він   здійснює
організаційні, координаційні та науково-методичні функції у галузі
практичної психології і соціальної роботи.
     До числа його повноважень належить:
     науково-методичне забезпечення психологічної  служби  системи
освіти;
     участь в  експертизі  діяльності,  ліцензуванні  державних  і
недержавних   навчальних  закладів  та  підрозділів  психологічної
служби системи освіти;
     здійснення психометричного  нагляду,  забезпечення діяльності
психометричної   комісії,   організація    соціально-психологічної
експертизи методів, методик, новацій у галузі освіти;
     дотримання державних вимог до змісту діяльності психологічної
служби,  координація  науково-прикладних  досліджень та методичних
розробок.
     4.2. Центри   практичної   психології   і  соціальної  роботи
(методисти)   є  основними  організаційно-методичними  структурами
психологічної  служби  освіти  в  області,  районі  (місті).  Вони
здійснюють  організаційні,  координувальні  та навчально-методичні
функції  у  галузі  практичної  психології  і  соціальної  роботи.
(  Абзац  перший пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом
МОН N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     Обласні,  районні (міські) центри (методисти): 
     забезпечують діяльність психологічної служби  освіти  регіону
згідно з державними вимогами;
     надають методичну,    інформаційну    підтримку    практичним
психологам, соціальним педагогам;
     беруть участь   в   організації    підвищення    кваліфікації
спеціалістів  служби,  їх  атестації  та  професійному  зростанні,
кадровому забезпеченні служби, сертифікації фахівців;
     організовують діяльність   методичних   об'єднань  практичних
психологів і соціальних педагогів;
     координують науково-дослідні,    практичні   дослідження   за
пріоритетними напрямками діяльності психологічної служби;
     беруть участь в оцінці, прогнозуванні та формуванні освітньої
політики в регіоні;
     впроваджують досягнення  психологічної  науки  та  передового
досвіду.
(  Абзац  другий пункту 4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом
МОН N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     Центри  практичної психології і соціальної роботи (методисти)
організовують  діяльність  "Телефонів  довіри", кабінетів корекції
кризових станів, психологічних (сімейних) консультацій, профільних
консультпунктів,     реабілітаційних     центрів    залежно    від
соціально-психологічних  потреб регіону. ( Абзац третій пункту 4.2
із  змінами, внесеними згідно з Наказом МОН N 439 ( z0570-01 ) від
07.06.2001 )
     4.3. Практичний психолог навчального закладу:
     бере участь   у   здійсненні   освітньої,   виховної  роботи,
спрямованої  на  забезпечення  всебічного  особистісного  розвитку
дітей  і учнівської молоді,  збереження їх повноцінного психічного
здоров'я;
     проводить психолого-педагогічну діагностику готовності дитини
до навчання в період її переходу з однієї вікової групи до  іншої,
допомагає  у виборі навчального закладу згідно з рівнем психічного
розвитку дитини;
     розробляє та   впроваджує  розвивальні,  корекційні  програми
навчально-виховної  діяльності   з   урахуванням   індивідуальних,
статевих, вікових особливостей різних категорій дітей;
     сприяє вибору підлітками професій з урахуванням їх  ціннісних
орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує учнів
до свідомого життя;
     здійснює превентивне   виховання,  профілактику  злочинності,
алкоголізму і наркоманії,  інших  узалежнень  і  шкідливих  звичок
серед підлітків;
     проводить психологічну  експертизу  і   психолого-педагогічну
корекцію девіантної поведінки неповнолітніх;
     формує психологічну культуру  вихованців,  учнів,  педагогів,
батьків,   консультує   з   питань   психології,   її  практичного
використання в організації навчально-виховного процесу.
     4.4. Посада  практичного  психолога  вводиться  в  дошкільних
закладах    (у    т.ч.    компенсувального   типу),   усіх   типах
загальноосвітніх,    професійно-технічних   навчальних   закладів,
міжшкільних  навчально-виробничих комбінатів згідно з нормативами.
(  Пункт  4.4  із  змінами,  внесеними  згідно з Наказом МОН N 439
( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     4.5. Соціальний педагог навчального закладу:
     здійснює посередництво  між  освітніми  установами,   сім'єю,
трудовими колективами,  громадськістю,  організовує їх взаємодію з
метою створення умов для всебічного розвитку дітей і підлітків;
     сприяє участі  вихованців  у  науковій,  технічній,  художній
творчості,  спортивній,  суспільно-корисній діяльності,  виявленню
задатків,  обдарувань,  розкриттю здібностей,  талантів,  дбає про
професійне  самовизначення  та  соціальну   адаптацію   учнівської
молоді;
     залучає до    культурно-освітньої,    профілактично-виховної,
спортивно-оздоровчої,  творчої  роботи різні установи,  громадські
організації, творчі спілки, окремих громадян;
     впливає на     подолання    особистісних,    міжособистісних,
внутрішньосімейних  конфліктів,  надає   потрібну   консультативну
психолого-педагогічну   допомогу   дітям   і   підліткам,   групам
соціального ризику, дітей, які потребують піклування тощо.
     4.6. Соціальний   педагог   зараховується  у  загальноосвітні
школи,  школи-інтернати  для  дітей,  які  потребують   соціальної
допомоги,  школи  (ПТУ)  соціальної  реабілітації  для дітей,  які
потребують особливих умов виховання, професійно-технічні навчальні
заклади  згідно  з нормативами. Соціальні педагоги зараховуються у
ці  навчальні  заклади  за  вакантних посад практичних психологів.
(  Пункт  4.6  із  змінами,  внесеними  згідно з Наказом МОН N 439
( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     4.7. Працівник психологічної служби повинен:
     керуватися Етичним кодексом психолога;
     дотримуватися педагогічної  етики,  поважати гідність дитини,
захищати  її  від  будь-яких   форм   фізичного   або   психічного
насильства;
     будувати свою діяльність на основі доброзичливості,  довіри у
тісному співробітництві з усіма учасниками педагогічного процесу;
     пропагувати здоровий   спосіб   життя,   підвищувати   рівень
психологічних знань педагогічних працівників і батьків;
     зберігати професійну  таємницю,  не  поширювати   відомостей,
отриманих  у  процесі діагностики або корекційної роботи,  якщо це
може завдати шкоди дитині чи її оточенню;
     постійно підвищувати   свій  професійний  рівень,  запобігати
випадкам здійснення  психодіагностичної,  розвивально-корекційної,
консультативно-методичної роботи особами, які не мають відповідної
фахової підготовки або права на таку діяльність;
     знати програмно-методичні  матеріали і документи щодо обсягу,
рівня  знань,  розвитку  дітей,  вимоги  державних  стандартів  до
забезпечення   навчально-виховного  процесу,  основні  напрямки  і
перспективи розвитку освіти, психолого-педагогічної науки.
     4.8. Тривалість    робочого   тижня   практичного   психолога
(соціального педагога) - 40 годин.  Із них 20 год. відводиться для
роботи    у   навчальному   закладі   (індивідуальна   і   групова
психодіагностика,   консультування   учнів,   учителів,   батьків,
корекційно-розвивальна  робота тощо) і 20 год.  - на підготовку до
проведення  соціально-психологічних  заходів  (занять,  тренінгів,
ділових   ігор),   обробку   результатів   досліджень,  оформлення
висновків тощо.

                     5. Фінансування діяльності
 
     5.1. Фінансування діяльності Українського науково-методичного
центру  практичної  психології  і  соціальної  роботи здійснюється
Міністерством  освіти  України  та  Академією  педагогічних   наук
України згідно з установчим договором.
     5.2. Фінансування  діяльності  обласних  центрів здійснюється
Міністерством  освіти  Автономної  республіки  Крим,  управліннями
освіти  обласних,  Київської  і Севастопольської міських державних
адміністрацій.
     5.3. Фінансування  діяльності  районних   (міських)   центрів
практичної    психології    і   соціальної   роботи   (методистів)
здійснюється районними (міськими) відділами освіти. ( Пункт 5.3 із
змінами,  внесеними  згідно  з  Наказом МОН N 439 ( z0570-01 ) від
07.06.2001 )
     5.4. Оплата    праці    практичних   психологів   (соціальних
педагогів),  працівників центрів, методистів здійснюється згідно з
чинним  законодавством. ( Пункт 5.4 із змінами, внесеними згідно з
Наказом МОН N 439 ( z0570-01 ) від 07.06.2001 )
     5.5. Працівникам   психологічної   служби   закладів   освіти
виділяється   окреме   приміщення  для  проведення  діагностичної,
консультативної, розвивальної і корекційної роботи.

 
 Директор Українського НМЦ
 практичної психології і
 соціальної роботи                                       І.І.Цушко

 
                                      Додаток
                                      до пункту 1.7. Положення про
                                      психологічну службу системи
                                      освіти України
 
           Нормативи чисельності практичних психологів
   (соціальних педагогів) загальноосвітніх шкіл I - III ступеня

 
------------------------------------------------------------------
|            Місто              |             Село               |
|-------------------------------+--------------------------------|
|Чисельність   |Норматив        |Чисельність    |Норматив        |
|учнів         |чисельності     |учнів          |чисельності     |
|-------------------------------+--------------------------------|
|понад 600            0,5       |понад 300              0,5      |
|-------------------------------+--------------------------------|
|      800            0,75      |      400              0,75     |
|-------------------------------+--------------------------------|
|     1000            1,0       |      500 і більше     1,0      |
|-------------------------------+--------------------------------|
|     1200            1,25      |                                |
|-------------------------------+--------------------------------|
|     1400            1,5       |                                |
|-------------------------------+--------------------------------|
|     1600            1,75      |                                |
|-------------------------------+--------------------------------|
|     1800 і більше   2,0       |                                |
------------------------------------------------------------------

            Нормативи чисельності практичних психологів
                  дошкільних навчальних закладів

 ------------------------------------------------------------------
|            Місто              |             Село               |
|-------------------------------+--------------------------------|
|Чисельність   |Норматив        |Чисельність    |Норматив        |
|різновікових  |чисельності     |різновікових   |чисельності     |
|груп          |                |груп           |                |
|----------------------------------------------------------------|
|Понад    8           0,5        Понад     4            0,5      |
|----------------------------------------------------------------|
|         10          0,75                 6            0,75     |
|----------------------------------------------------------------|
|         12          1,0                  8            1,0      |
------------------------------------------------------------------
     Чисельність практичних   психологів   (соціальних  педагогів)
дошкільних    закладів    компенсувального    типу,    спеціальних
загальноосвітніх шкіл та шкіл-інтернатів для дітей, які потребують
корекції фізичного або розумового розвитку,  шкіл (ПТУ) соціальної
реабілітації  для дітей,  які потребують особливих умов виховання,
загальноосвітніх  шкіл-інтернатів  для   дітей,   які   потребують
соціальної допомоги, - 1 ставка на навчальний заклад.
     Ставка заробітної плати практичних психологів  в  спеціальних
загальноосвітніх   школах   і  школах-інтернатах  для  дітей,  які
потребують   корекції   фізичного   або    розумового    розвитку,
виплачується за 20 годин педагогічної роботи на тиждень.

            Нормативи чисельності практичних психологів
        (соціальних педагогів) професійно-технічних училищ
 ------------------------------------------------------------------
|                          Місто, село                           |
|----------------------------------------------------------------|
|Чисельність учнів              |Норматив чисельності            |
|----------------------------------------------------------------|
|     Понад      400                            0,5              |
|----------------------------------------------------------------|
|                500                            0,75             |
|----------------------------------------------------------------|
|                600 і більше                   1,0              |
------------------------------------------------------------------
             Нормативи чисельності працівників центрів
            практичної психології і соціальної роботи
------------------------------------------------------------------
|           Область             |          Район, місто          |
|-------------------------------+--------------------------------|
|Чисельність   |Норматив        |Чисельність    |Норматив        |
|дітей і учнів |чисельності     |дітей і учнів  |чисельності     |
|н/закладів    |                |н/закладів     |                |
|-------------------------------+--------------------------------|
|  до 200 тис.         1        |до 20 тис.              1       |
|-------------------------------+--------------------------------|
|  200-300 тис.        2        |20-25 тис.              2       |
|-------------------------------+--------------------------------|
|  більше 300 тис.     3 &nb
		
	
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930